Van links naar rechts: Stan Niemeijer, Sam Artin, Pirett Scheffmann, Kim Even, Roxann Witterland, Zeb te Vaarwerk, Wethouder Han Boer, Robin Buil, VVV-medewerker Anja Klaver, Jaime Mravik. Foto: PR
Van links naar rechts: Stan Niemeijer, Sam Artin, Pirett Scheffmann, Kim Even, Roxann Witterland, Zeb te Vaarwerk, Wethouder Han Boer, Robin Buil, VVV-medewerker Anja Klaver, Jaime Mravik. Foto: PR

Leerlingen Onderwijsplein presenteren ideeën aan gemeente en VVV Eibergen

Algemeen

NEEDE/EIBERGEN - Acht trotse vmbo-leerlingen gaven maandag aan het Onderwijsplein in Neede een presentatie aan de gemeente Berkelland, VVV Eibergen en hun medeleerlingen. In hun voordracht presenteerden de Assinkleerlingen zelf ontworpen toeristische arrangementen in Berkelland en Haaksbergen. Daarmee werd het eerste onderwijsproject van 2016-2017 van het nieuwe profiel Dienstverlening en Producten officieel afgesloten.

Een maand eerder hadden Berkellandwethouder Han Boer en VVV-medewerker Anja Klaver al namens de gemeente en de VVV Eibergen de opdracht gegeven na te denken over originele toeristische arrangementen en die te bundelen op een website. Afgelopen maand werkten ruim vijftig leerlingen aan deze opdracht. Boer en Klaver verkozen het ontwerp van Robin Buil (15), Jaime Mravik (15) en Luc ter Haar (15) tot het beste arrangement. Luc ter Haar kon helaas niet aanwezig zijn. De jongens organiseerden een kant en klaar actief arrangement voor jongens van 12 tot 16 jaar. Zo was er het plan om een Berkelzomp om te bouwen tot partyboot. Een game-event in de gymzaal. En de doolhof in Ruurlo kan gebruikt worden als 'battlezone', waar jongeren het tegen elkaar op kunnen nemen. In de praktijk bleken de leerlingen vooral plannen gesmeed te hebben voor aanpassing van bestaande arrangementen, waarvan sommigen ideeën goed bruikbaar zouden kunnen zijn voor gemeente en VVV.

Tijdens de projectafsluiting kregen leerlingen de kans hun ideeën over recreatie voor hun eigen doelgroep in de regio voor te leggen aan wethouder en VVV Eibergen. Het project is een voorbeeld van onderwijs waarbij leerlingen uitgedaagd worden realistische oplossingen voor werkelijke problemen te vinden. Terwijl ze daarmee bezig zijn, trainen ze allerlei basisvaardigheden, zoals organisatievaardigheden, doelgroepgericht werken en ICT-vaardigheden.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant