Supermarkteigenaar Patrick Hobelman. Foto: Rob Weeber
Supermarkteigenaar Patrick Hobelman. Foto: Rob Weeber

Jumbo wil iedere dag verwachtingen overtreffen

Algemeen

EIBERGEN - 'Jumbo wil iedere dag verwachtingen overtreffen'. Dit is geen standaard reclameslogan, maar het begin van de missie waarmee supermarkteigenaar Patrick Hobelman en zijn medewerkers hun klanten willen bedienen. De missie gaat ver en eindigt letterlijk met: 'Op alle terreinen willen wij de klant het beste bieden. Gegarandeerd, zonder een compromis. Zo maken wij van Jumbo klanten echte Jumbo fans.' Het lijkt pretentieus, maar wie het gesprek met Hobelman aangaat, begrijpt dat het hem menens is. Dat hij onderdeel van de Jumbo-familie uit Veghel is, helpt zeker bij de uitvoering ervan, maar daar houdt het tegelijkertijd ook mee op. Zonder eigen visie op het runnen van een supermarkt zal de missie falen.

Door Rob Weeber

Hobelman is afkomstig uit Dinxperlo en leerde voor accountant. Tijdens de studie echter was hij al werkzaam in een supermarkt en hij wist toen al dat zijn hart daar lag en niet in de boeken. Na zich verder ontwikkeld te hebben, nam hij in 2005 de C1000 in Eibergen over. Dat was een leerzame tijd, maar de formule was hem achteraf te actiegedreven. Het was vaak letterlijk hollen of stilstaan. Toen de Jumbo alle C1000 winkels overnam, bedacht hij zich geen momenten en bekende de gele kleur. Achteraf bezien past de formule hem als een gegoten jas. "Jumbo geeft een ondernemer veel vrijheid. Feitelijk koop je centraal in en bepaal je verder zelf je strategie. Natuurlijk conformeer je je aan de uitgangspunten van het moederbedrijf. Een van onze kernwaarden is niet voor niets dat wij loyaal zijn aan de Jumbo formule. Maar het wil niet zeggen dat er geen persoonlijke aan- of invulling mogelijk is. Wij hebben bijvoorbeeld op alle A-merken in Eibergen de laagste prijsgarantie en dat blijft. Daar gaan we niet mee stunten. Daarmee willen we zelfs de harten van de Eibergse consument winnen. Maar ook binnen het totale assortiment A-merken moet je wel goed weten wat je wel en niet voert. De winkel is niet oneindig flexibel en we moeten dus keuzes maken. Dat doe je als ondernemer zelf. Niet alleen door de verkooplijsten tegen het licht te houden, maar ook door goed te beseffen wat de opkomende trends in de markt zijn. Traditioneel heeft de supermarkt veel kant en klare producten, veelal gericht op gemak. Die trend echter is aan het veranderen. We zien de laatste jaren al steeds meer versaanbod en deze ontwikkeling gaat nog veel verder. Dit jaar al. De supermarkt schuift op richting de horeca."

De supermarkt is klaar voor de volgende stap waarin de consument niet meer vanzelfsprekend alles zelf in huis haalt, maar meer gebruik gaat maken van de twee logistieke kanalen, halen dan wel bezorgen. Dat heeft ook gevolgen voor de winkel. Als je de krat bier laat bezorgen, dan hoeft deze niet meer in dezelfde hoeveelheid in de winkel te staan. Gevolg is dat er ook letterlijk ruimte komt voor nieuwe initiatieven. Jumbo is al ver met de ontwikkeling van een nieuw concept dat de horeca in de supermarkt haalt. Niet voor niets hebben ze recent La Place winkels overgenomen. De supermarkt wordt de nieuwe ontmoetingsplek waar eetbeleving op een alternatieve wijze wordt geboden, op letterlijke wijze zelfs. Wie in de toekomst de Jumbo binnenkomt, krijgt heerlijke gerechten voorgeschoteld. Het heeft te maken met de nieuwe uitstraling die men nastreeft, een nieuwe versuitstraling. Natuurlijk blijft het aanbieden van de dagelijkse boodschappen de belangrijkste activiteit. Dit zal nooit helemaal door online shopping vervangen worden. Maar de woorden vers en beleving versmelten steeds meer en zorgen voor een andere sfeer en hechtere binding met de consument.

De persoonlijke touch van Hobelman en zijn medewerkers ligt ook in de verbinding met de lokale gemeenschap. Een groot gedeelte van het versassortiment bestaat uit lokale en streekproducten. Ook is er een eigen slagerij die een ambachtelijk kwaliteitsproduct voorschotelt. "De klant is bewuster geworden en zoekt alternatieven voor voorverpakt in plastic", aldus Hobelman. "Het woord ambachtelijk hangt aan veel producten en vertegenwoordigt de individuele wensen van de moderne, steeds kritischer wordende consument. Wij spelen daar graag op in en gaan zelfs verder dan verwacht. Dat komt niet alleen tot uiting in de sfeer in de winkel, de hoge servicegraad en het nakomen van afspraken, maar ook in zaken als laagste prijsgarantie, zelf scannen, breedte van het assortiment en korte kassatijden. Wij hebben een ondernemend en deskundig team met innovatieve ideeën, waarmee we het begrip gastvrijheid maximale inhoud geven. Een andere manier om de lokale samenleving aan ons te binden is sponsoring. Wij ondersteunen veel sportieve activiteiten in het dorp. Het is een goed alternatief ten opzichte van de wekelijkse reclameblaadjes die andere ondernemers rondsturen. Wij zijn daar van afgestapt. De laagste prijsgarantie maakt het bovendien overbodig."

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant