Zelfs te paard en met de trekker werd de overdekte oliebollen drive thru aangedaan.
Zelfs te paard en met de trekker werd de overdekte oliebollen drive thru aangedaan. Foto: Henri Walterbos

Beltrumse 'oliebollen drive thru' ware mediahype

Algemeen

BELTRUM - Buiten is het hondenweer, koud, nat en guur. Binnen in de sfeervol aangeklede feesttent is het lekker warm. Diverse vrijwilligers zijn in de weer om alles in gereedheid te brengen om de aankomende nacht 9.000 oliebollen te gaan bakken ten bate van Stichting Jongerenwerk Beltrum (SJB). Al enkele jaren een lucratieve actie ten bate van activiteiten voor de Beltrumse jongeren.

Door Henri Walterbos

Dit jaar met zowaar een noviteit; de oliebollen kunnen gekocht worden in 's werelds eerste overdekte oliebollen drive thru, oftewel zonder uit de auto te hoeven stappen oliebollen kopen. En in een paar minuten weer rijden. Zoals bij die fastfoodgigant. Een wereldprimeur ook nog. Zomaar een idee om extra aandacht te vragen voor de actie en om kopers te trekken.
'Missie geslaagd', zo kan gesteld worden, want voordat er nog maar één oliebol in de hete olie ligt te pruttelen, regent het aanvragen voor reportages. De telefoon van Sander Esselink staat roodgloeiend. Hart van Nederland, Regio 8, Omroep Gelderland en het Jeugdjournaal. Allen geven aan langs te willen komen voor een reportage. Althans, daar gaat Esselink van uit. De eerste drie zenders komen daadwerkelijk langs, het Jeugdjournaal blijkt een geintje uit eigen gelederen. Luc Nijhuis van het SJB belt Esselink onder een andere naam. "Goedenavond, met Alexander Wassink van het Jeugdjournaal. Wij hebben iets gelezen over een oliebollen drive thru. We vroegen ons af of we misschien langs konden komen om te filmen?" "Oh, dat is leuk. Helemaal omdat we de actie voor de jeugd doen", reageert Esselink goedgelovig, onwetend van het feit dat aan de andere kant van de lijn enkelen het zowat uitproesten van het lachen. "Oké prima, dan komen we morgenvroeg. Waar zitten jullie?" Esselink tuint er met beide benen in. Enkele uren later wordt hij uit de droom geholpen, omdat hij tegen middernacht al wel heel vaak heeft verteld dat het Jeugdjournaal voorbijkomt voor een reportage. Esselink kan er wel om lachen. "De sfeer is goed onder elkaar. Een geintje hoort er bij. Er belden dit jaar zoveel media om langs te komen. En ik had het Jeugdjournaal aangeschreven, iets wat Luc niet wist, dus geloofde ik het direct. Goeie grap", lacht Esselink uiteindelijk.

In de schijnwerpers
Het idee van de overdekte 'oliebollen-drive thru' komt uit de koker van SJB-bestuursleden Richard Stortelder en Sander Esselink, mannen die het klappen van de zweep kennen om media naar Beltrum te lokken en de schijnwerpers op het plaatsje gericht weten te krijgen. Twee jaar geleden waren zij het die in de hoedanigheid van Prins Sander en Adjudant Richard Beltrum op de Nederlandse carnavalskaart zetten met hun 'lovecaravan', die een ware stormloop van media naar Beltrum lokte.
Sander kan er wel om lachen. "De oliebollen-drive thru was Richards idee. Om een persbericht te maken heb ik gegoogeld om te kijken of we al zoiets hadden in Nederland. Dat bleek zo te zijn. Heb ik er overdekt van gemaakt. Dat was nog nergens," lacht Esselink. "Zo simpel is het. Een ander maakte er weer een wereldprimeur van omdat oliebollen nu eenmaal zeer Nederlands zijn. Als het in Nederland een primeur is, dan ook een wereldprimeur dus."
Inmiddels komt ook Richard aangelopen. Helemaal doorweekt van de natte sneeuw. Hij lacht dat Sander alweer een verzoek van een cameraploeg krijgt om langs te komen voor een reportage. De mannen hebben alles in kannen en kruiken voor een lange avond, nacht en dag oliebollen bakken. "We hadden nog vrijwilligers nodig voor de verkoop van oliebollen in het buitengebied. Hier gaat dat heel gemakkelijk. Bellen ze bij je aan. 'A'j volk neudig hebt, dan mo'j 't moar effen zeggen.' Dat is zo mooi." Was het de bedoeling om ook oudejaarsdag nog oliebollen te verkopen, het kwam er niet meer van. Een dag eerder kon het bordje 'uitverkocht' al op de drive thru gehangen worden. "Het was een groot succes, mede ook door de medewerking van Bakkerij Stroet die zijn oliebollenrecept gaf en de ingrediënten leverde. Volgend jaar weer natuurlijk." Na een paar zware dagen vrijwilligerswerk tot en met een daverend nieuwjaarsfeest fietst Esselink 1 januari om 08.45 uur moe maar voldaan naar huis in Groenlo. "Mooi e-west."

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant