Directeur Judith Kadee van museum Villa Mondriaan. Foto: Ad Vlemmix
Directeur Judith Kadee van museum Villa Mondriaan. Foto: Ad Vlemmix

Judith Kadee: 'Ook voor jongeren moet Villa Mondriaan een plek zijn waar ze zich thuisvoelen'

Algemeen Achterhoek 350 jaar

In deze aflevering komt de in Vlaardingen geboren Judith Kadee (1992) uit Winterswijk aan het woord, directeur van museum Villa Mondriaan in Winterswijk. Het museum herbergt werk uit de jonge jaren van de schilder Piet Mondriaan.

De naam Achter-hoek bestaat 350 jaar. Het was 1668 toen de Eibergse dominee en dichter Willem Sluiter in een van zijn beroemde gedichten de zin "Waer iemand duisent vreugden soek / Mijn vreugt is in dees' achter-hoek." opschreef. Dat jaartal memomeert het ontstaan van de naam Achterhoek, die daarmee dus 350 jaar oud is. Dit heuglijke feit wordt in september groots gevierd met allerlei culturele activiteiten en evenementen. Vooruitlopend daarop besteedt Achterhoek Nieuws, de uitgever van deze krant, iedere week aandacht aan het jubileumjaar door 'echte' Achterhoekers te portretteren die hun 'vreugt' eveneens in de Achterhoek hebben gevonden en van betekenis zijn of waren voor de streek.

Door Rob Weeber

Passie voor kunst en cultuur is lang niet altijd aangeboren. Soms is er een toevallige 'ontmoeting' die de vonk doet overslaan. Bij Judith Kadee gebeurde dit tijdens haar middelbare schoolopleiding toen ze binnen het vak culturele en kunstzinnige vorming meehielp aan een tentoonstelling voor het Stedelijk Museum in Schiedam. Ze besloot binnen de culturele wereld te blijven en behaalde haar bachelor Liberal Arts en Sciences (Film & Cultuur) aan het Amsterdam University College. Achteraf gezien vond ze de filmwereldopleiding te commercieel, te zeer op de bioscoopzaal gericht, en dus switchte ze naar een master Museologie aan het University College Londen, een studie over de geschiedenis en het potentieel van musea. Al vroeg besefte ze dat het werkaanbod in deze sector dun was en de beste kans op succes binnen het netwerk lag. Dus liep ze al tijdens haar bacheloropleiding meerdere keren stage, onder meer bij EYE in Amsterdam. Haar stage bij Villa Mondriaan in 2015 echter, tussen de bachelor en masterstudie in, zou de basis zijn voor haar latere benoeming tot directeur in september 2016. Als junior-directeur tijdens haar stage leerde ze het museum, de vrijwilligers en vooral ook de betekenis van museum Villa Mondriaan voor de buitenwereld kennen. Er was iets moois neergezet door haar voorgangster Anne Kremers. Judith ontwikkelde zich positief met veel inzet, lef en enthousiasme en leerde naast de museale ook de Achterhoekse cultuur kennen en waarderen.
Het wordt in het gesprek al snel duidelijk dat Judith 'haar vreugt' in de Achterhoek heeft gevonden. "Ik hou van de Achterhoek, eigenlijk al sinds de dag dat ik als junior-directeur stage liep en boven Villa Mondriaan woonde. De mensen zijn warm, prettig in de omgang, hebben tijd voor een praatje en zijn zeker ook bereid om iets voor een ander te doen zonder gelijk een tegenprestatie te vragen. Daar zit een groot verschil met de streek waar ik vandaan kom. Veel draait hier nog om noaberschap. De andere kant is ook dat de Achterhoeker wat terughoudender en traditioneler is in vergelijking met mensen uit het westen. Er werken hier zeventig vrijwilligers en twee junior-directeuren die mij allemaal even lief zijn. Mijn missie is om ook jongeren te interesseren voor kunst in het algemeen en voor Mondriaan in het bijzonder. In samenwerking met Escape Room Winterswijk hebben we een escape room in Villa Mondriaan ingericht die jongeren op een andere manier naar kunst leert kijken. Ook voor jongeren moet Villa Mondriaan een plek zijn waar ze zich thuisvoelen."
Het museum bestaat inmiddels bijna vijf jaar en is volgens haar niet meer weg te denken uit het Winterswijkse landschap. Het heeft een verbindende functie en staat vrij hoog in aanzien dankzij de directe samenwerking met het Gemeentemuseum Den Haag dat op langdurige basis origineel werk van Piet Mondriaan in bruikleen geeft. Veel is volgens Judith ook te danken aan Wim van Krimpen, oud-directeur Gemeentemuseum Den Haag en Kunsthal Rotterdam. Hij heeft Villa Mondriaan gebouwd, wat een goede start betekende. Naast de permanente tentoonstelling over Mondriaan, organiseert Judith diverse andere hoofdtentoonstellingen en halfjaarlijks een tentoonstelling over hedendaagse kunst. De hoofdtentoonstelling Jong & Veelbelovend bijvoorbeeld zet acht jonge talentvolle fotografen, geselecteerd door het FOAM Fotografiemuseum Amsterdam, in het zonnetje. Zij geven een reactie geven op het werk van Mondriaan. Een komende tentoonstelling over hedendaagse kunst gaat over de Nederlandse ontwerper Sander Wassink. Saillant detail is dat zijn ouders in het pand zijn opgegroeid.
De toekomst van de Achterhoek op cultureel gebied gaat veel bieden volgens Judith. Met de komst van MORE stijgt het kwalitatieve aanbod van musea, wat goed is voor de toekomstige bezoeker. De vestigingsplaatsen stimuleren en versterken elkaar en het toerisme naar de streek. Hoewel ze het uitstekend naar het zin heeft in de Achterhoek, heeft ze ook een droombaan die ze ooit heel graag zou willen hebben: directeur van of het MoMA (Museum of Modern Art) in New York of van EYE of van het Stedelijk Museum in Amsterdam. Maar voorlopig is museum Villa Mondriaan de plek waar nog voldoende uitdaging ligt.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant