Achterhoek voorlopig uit de zorgen over toename vliegverkeer

Algemeen

ACHTERHOEK - Afgelopen week werd bekend gemaakt door minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat dat het besluit rondom de openstelling van Lelystad Airport met een jaar wordt opgeschort. De eerder geplande datum van 1 april 2019 is daarmee van de baan. Volgens de minister heeft zij meer tijd nodig om een goede afweging te maken met betrekking tot de geplande aansluitroutes en het daarmee gepaard gaande geluidsoverlast. Het eerder gepubliceerde milieueffectrapport met betrekking tot geluidshinder immers bleek verkeerde uitgangspunten te hanteren. Met het uitstel wil de minister ook het vertrouwen van de omwonenden in de overheid weer herstellen: "Mensen hadden beter moeten worden geïnformeerd en mensen moeten er ook op kunnen rekenen dat de informatie correct is."

Door Rob Weeber

Er is veel altijd commotie bij de uitbreiding van het aantal vliegbewegingen in Nederland. De groei van Schiphol is een economische factor die niet gebagatelliseerd mag worden, maar er bestaan tegelijkertijd harde afspraken met omliggende gemeenten. Tot 2020 mogen op Schiphol maximaal 500.000 vliegbewegingen per jaar plaatsvinden. Verlegging van een deel van het vakantieverkeer naar Lelystad ontlast Schiphol, maar belast andere omgevingen, zoals de Veluwe, de Achterhoek en Overijssel. Lelystad zou het eerste jaar 10.000 nieuwe vliegbewegingen mogen maken, oplopend tot maximaal 45.000 per jaar. Uitbreiding van de vliegbewegingen op Lelystad betekent dat er nieuwe aansluitroutes ontworpen moeten worden, aansluitroutes op luchtruimgebieden van defensie en op bestaande routes van en naar Schiphol. Omdat deze laatsten hoog gelegen zijn, dienen de nieuwe aansluitroutes (B-routes) lager te liggen. Er daar wringt de schoen.

Overlast
Laag vliegen betekent automatisch meer overlast voor de gebieden waar overheen gevlogen wordt. Vorig jaar juni presenteerde de minister de zogenaamde B-routes, tot stand gekomen door advisering van de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en het Commando Luchtstrijdkrachten (CLSK), welke onder auspiciën van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vallen. Toen bleek dat de Veluwe, Lemelerveld en Steenwijk en omgeving veel overlast zouden gaan ondervinden van laagvliegend en wachtend vliegverkeer. De hoogte voor wachtende vliegtuigen zou zo'n 1800 meter bedragen. Na felle protesten zijn de routes iets aangepast. Door minder over verstedelijkt gebied te vliegen, kon de wachthoogte bovendien naar zo'n 2.700 meter. Een en ander had wel tot gevolg dat nu het gebied ten oosten van Deventer, tot aan Lochem, meer overlast zou krijgen. Deze plannen echter zijn niet aan de betrokken gemeenten kenbaar gemaakt. Een regionale krant pikte het op en bracht het naar buiten.

Reacties uit de Achterhoek
De reacties van de Achterhoekse gemeenten op het besluit waren verschillend. Deventer overlegde met Lochem en stuurde begin dit jaar al een brief aan de minister, waarin zij stelde "….verrast te zijn door het alternatief. De verschuiving is niet te herleiden uit formele stukken die u op 1 december 2017 aan de Tweede Kamer heeft gerapporteerd over de zienswijze- en consultatieperiode over de voorgenomen aansluitroutes. Ook het gegeven dat over een eventuele verschuiving van het wachtgebied niet actief contact is gelegd met betrokken gemeente, vinden wij hoogst ongelukkig." De minister antwoordde dat zij "..hecht aan zorgvuldige en transparante besluitvorming. Daarom neem ik in een aantal stappen goed kennis van de inbreng van een groot aantal partijen (burgers, kleine luchtvaart, experts, medebestuur, onafhankelijke Commissie voor de m.e.r. , etc.) op basis waarvan ik begin februari tot een integrale afweging zal komen over de ontwerp-aansluitroutes voor Lelystad Airport".

Ook de Stadspartij Zutphen-Warnsveld trok aan de bel en diende een motie in. Zij pleitte voor een herindeling van het luchtruim voordat Lelystad open zou gaan. De motie werd door de raad unaniem aangenomen. De partij verweet verder het college gebrek aan communicatie, zowel naar de burgers als naar de landelijke overheid. Er zou meer actie moeten worden ondernomen tegen de geplande routes.

Berkelland terughoudend
De gemeente Berkelland stelde zich aanvankelijk terughoudend op. Een in januari ingediende motie met betrekking tot een nieuwe zienswijze rondom de uitbreiding van Lelystad haalde geen meerderheid. De indieners willen eerst een herziening van het luchtruim alvorens nieuwe aansluit- en wachtroutes mogen worden aangewezen. Slechts de PvdA, Groen Links, D'66 en Gemeentebelangen stemden voor. Afgelopen week werd er weer gestemd tijdens de raadsvergadering, waarbij nu wel een zeer krappe meerderheid werd behaald.

Versnipperd
De oplossing ligt dus voor alle betrokkenen en betroffenen in een herziening van het luchtruim als eerste stap. Het Nederlandse luchtruim is door de jaren heen versnipperd, kent een diversiteit aan gebruikers en zou toe zijn aan een algehele herziening. Echter, een dergelijk grootscheepse operatie kan volgens het ministerie niet eerder dan 2023 afgerond zijn
Het is niet onwaarschijnlijk dat dit uiteindelijk gaat gebeuren. De openstelling van Lelystad is al eerder een jaar vooruitgeschoven en nu dus weer. De datum 2023 komt zo snel dichterbij. Defensie, een van de gebruikers van het luchtruim, wil desgevraagd geen uitspraak over een eventuele tijdsplanning doen. Wel gaf een woordvoerder aan: "De ministeries van IenW (eindverantwoordelijk ministerie) en Defensie werken goed samen aan de herindeling van het luchtruim. De komende jaren zal de samenwerking met LVNL en de herindeling van het luchtruim bijdragen tot een effectiever en efficiënter beheer en gebruik van het luchtruim. Daarvan profiteren zowel de civiele als de militaire gebruikers."
Voor actuele informatie kunnen de sites van rijksoverheid en provincie worden geraadpleegd: www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/luchtvaart/ontwikkeling-lelystad-airport of www.gelderland.nl/luchtvaart.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant