Winnaars en Echte Bakkers Wouter Schukkink (l) en Marcel Leferink. Foto: Peter Steintjes
Winnaars en Echte Bakkers Wouter Schukkink (l) en Marcel Leferink. Foto: Peter Steintjes

Echte Bakker Boenders wint twee awards met desembrood

Algemeen

EIBERGEN - Wie van brood houdt, kan zijn hart ophalen bij Boenders De Echte Bakker. De variatie is enorm toegenomen de laatste jaren en het einde is zeker nog niet in zicht. Smaken verschillen en veranderen vooral ook. De consument is bovendien grillig en wil steeds verrast worden. Dat proces begrijpt men bij Keurslager en Echte Bakker Boenders uit Eibergen als geen ander. En dus nemen ze regelmatig deel aan wedstrijden die door de vakverenigingen worden uitgeschreven. En zeker niet zonder succes! In 2011 en 2015 wonnen ze al de eerste prijs met het Paasbrood en vorig jaar haalden ze op tienden na de top drie niet voor de Kerststol. Dit keer schreef het Echter Bakkersgilde een wedstrijd uit voor het lekkerste desembrood, niet te verwarren met het Duitse zuurdesembrood. Het resultaat was een tweede prijs voor zowel de categorie gevuld, als ongevuld desembrood.

Aleid en Gerwin Starink zijn uiteraard verguld met de uitslag, maar meer nog hebben zij bewondering voor de medewerkers die het gepresteerd hebben. "We genieten vooral van het proces wat eraan vooraf gaat. Iedere keer als er een wedstrijd voor de deur staat, dan zie je de adrenaline toenemen in het bedrijf. Niet voor niets geven we iedereen de ruimte om nieuwe producten en smaakvariaties te bedenken. Het stimuleert de medewerkers en vergroot bovendien de sfeer en de saamhorigheid in het bedrijf. We hebben drie ambachtelijke afdelingen, maar buiten de specifieke producten, bestaat er steeds meer overlap en synergie. Met name de jonge medewerkers zoeken elkaar op en dagen elkaar uit. De categorie gevuld desembrood bijvoorbeeld bevat ook spek. Omdat we ook keurslager zijn, hebben we verstand van spek en kunnen we de allerbeste ontbijtspek inzetten die volgens ons bij de betreffende broodsoort past. Daarnaast hebben we ook koks in dienst, waardoor er diepgaand gediscussieerd wordt over smaak. Het succes van ons bedrijf is vooral aan deze symbiose van verschillende vakkrachten te danken."

'Ik werd wakker en dacht ik word bakker'
De verantwoordelijke medewerkers voor de awards zijn de bakkers Wouter Schukkink en Marcel Leferink . Wouter is dertig jaar en heeft een en al passie voor het bakkersvak. Hoewel hij van huis uit niet uit een bakkersfamilie komt, wist hij al op zijn dertiende dat hij bakker wilde worden. "Ik werd op een ochtend wakker en dacht ik word bakker", bekent hij. "Na een aantal jaren bij verschillende bedrijven te hebben gewerkt, kwam ik bij Boenders terecht en dat bevalt me uitstekend. Wat me vooral aantrekt, is de ruimte die we krijgen om te experimenteren naast ons gewone werk. Desembrood is een apart brood dat bij ons met bloem vanuit de oorsprong wordt gemaakt. Dat houdt in dat de bloem niet wordt bewerkt en alleen pure ingrediënten bevat. Er komt in principe geen traditioneel rijsmiddel, zoals gist, aan te pas. Het gist wordt hier vervangen door een moederdesem dat inmiddels al vijftien jaar oud is. We gebruiken iedere keer weer een deel van deze desemcultuur om het proces in gang te zetten. We laten het deeg ook langer rijzen dan bij ander brood, meer dan een dag zelfs en in de koeling. Dat alles komt de smaak ten goede. Ons desembrood is robuust en knapperig, vol van smaak en heeft een stevige bite."

De awards worden maandag 11 juni rond 12.15 uur uitgereikt in Eibergen door Bart van Gelder van Gildepartner Puratos en Ron Brinkhuis van het Echte Bakkersgilde. Het brood is al volop te verkrijgen in de winkel. Gerwin is samen met de bakkers van plan om een workshop te organiseren voor geïnteresseerde klanten die het proces van desembrood willen meebeleven. Dit zal in combinatie met de slagers gebeuren, want brood en vleeswaren zijn een perfecte combinatie. Niet voor niets heeft het bedrijf een prachtige instructieruimte boven de bakkerij. De data zijn nog niet vastgesteld, maar worden een dezer weken bekend gemaakt.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant