Rallyorganisator Marijn Visser. Foto: Rob Weeber
Rallyorganisator Marijn Visser. Foto: Rob Weeber

Plannen voor autorally in Berkelland

Algemeen

EIBERGEN - Marijn Visser uit Eibergen is gek op autorallys. Als zesjarige jongen werd hij al meegenomen door zijn vader naar wedstrijden in Nederland en België. Het was liefde op het eerste gezicht en toen hij zijn rijbewijs had, volgde onmiddellijk de racelicentie. Zelf racen is er nog niet bij, eerst moet de studie Small Business en Retail Management in Enschede afgerond worden. Maar dat weerhield hem er niet van om alvast een stevig fundament in de rallywereld te leggen. Zijn grote wens is een rally in Berkelland in oktober 2019 en inmiddels zijn de voorbereidingen in volle gang.

Door Rob Weeber

Marijn begon met het maken van foto's voor Hans Weijs Motorsport uit Nijmegen. Zo leerde hij de rallywereld kennen. Later ontwikkelde hij MVrally, een platform voor de rallysport met onder andere foto's en gepersonaliseerde videocompilaties van rijders tijdens een wedstrijd. Maar het ultieme idee in zijn hoofd was het organiseren van een eigen rally. Hij liep er anderhalf jaar mee rond en ondernam toen actie. Inmiddels heeft hij zijn uitgewerkte plannen aan diverse partijen voorgelegd wat hem de bevestiging gaf dat er absoluut animo voor een rally in Berkelland is. "Er zijn de laatste jaren veel rally's verdwenen in Nederland. In de tachtiger en negentiger jaren van de vorige eeuw werden er nog zo'n twintig georganiseerd. Tegenwoordig zijn er nog een race op Zandvoort en zeven rally's in den lande, waaronder die rond Hellendoorn. Het zou fantastisch zijn als we dat aantal weer wat konden vergroten. Ik wil een rally organiseren die voor iedereen met een racelicentie toegankelijk is. Het wordt zeker de eerste keer een short rally, een eendaagse. Deelnemers rijden daarbij hoofdzakelijk in eigen auto's. Een fabrieksrallywagen is voor veel mensen niet haalbaar, de kosten lopen op tot wel 250.000 euro. Daarom zie je veel oudere auto's die gestript zijn en tot rallyauto opgevoerd. Het beoogde parcours bestaat uit drie klassementsproeven (KP's) die elk twee keer afgelegd moeten worden. De KP's zijn gepland in het buitengebied rondom Eibergen, Rekken en Borculo richting Groenlo. Het mooie aan Berkelland is dat het nog veel bochtige wegen heeft, dat maakt de rally spectaculairder. In totaal wordt zo'n 45 km afgelegd. Winnaar is degene die de snelste tijd heeft afgelegd. Ook voor de bezoekers is zo'n rally een geweldige evenement. Je ervaart bijvoorbeeld de snelheid van de auto's omdat je er relatief dicht opzit. Dat geeft een enorme kick."

Dat 'relatief er dicht bovenop zitten' is ook letterlijk relatief. Zeker na het ongeval in Haaksbergen zijn de regels flink aangescherpt door de KNAF (Koninklijke Nederlandse Autosport Federatie). Iedere rally kent een zogenaamd Veiligheidsplan. Daarin staat iedere situatie (zoals bocht en kruispunt) apart beschreven inclusief een aanduiding in meters van de veilige afstand tussen wagens en publiek. Op een rechte weg zal het publiek wat dichter op de weg staan. Bij een bocht juist wat verder weg. Deze informatie ziet ook de navigator in de auto. Een dergelijk veiligheidsplan wordt bij de betreffende gemeente ingediend en telt zwaar mee voor een eventuele vergunning. Naast hulp bij het veiligheidsplan is Marijn door de KNAV en de voorzitter van de Stichting Hellendoorn Rally ook ondersteund met het ontwerp van de KP's en de opzet van sponsorpaketten. De rally vergt een begroting van enkele tienduizenden euro's en kan niet zonder sponsoren. De gemeente Berkelland staat volgens Marijn zeker niet onwelwillend tegenover de gewenste rally, maar er is nog veel werk te verzetten. Als het definitieve parcours is vastgelegd, dan wordt er ook contact gezocht met de omwonenden. Tenslotte gaat de rally bij hen voor de deur langs en worden de wegen (bij doorgang van het evenement) tussen 12 en 17 uur afgesloten.
Iedereen die geïnteresseerd is in het evenement en/of zich als sponsor wil aanwerven, kan terecht bij: m.visser @mvrally.nl.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant