De door Richard Grevelink (OVN), Han Boer (D66) en Inus Westhoff (GRN) gewenste ontsluitingsweg van de Russchemors komt er niet. Foto: Rob Weeber
De door Richard Grevelink (OVN), Han Boer (D66) en Inus Westhoff (GRN) gewenste ontsluitingsweg van de Russchemors komt er niet. Foto: Rob Weeber

Geen extra ontsluitingsweg voor Russchemors in Neede

Algemeen

NEEDE - De extra ontsluitingsweg voor het nieuwe bedrijventerrein Russchemors bij Neede komt er niet. Het initiatiefvoorstel van D66 kreeg alleen steun van OBL. Dit ondanks het betoog van Han Boer voor de raad dat de weg belangrijk is voor het bedrijventerrein, een economische stimulans voor Neede kan betekenen en de veiligheid en de leefbaarheid van bewoners aan de huidige toegangswegen ten goede komt.

Door Rob Stevens

Boer noemde het initiatievoorstel (een voorstel aan de gemeenteraad dat niet door het college is voorbereid, maar door één of meer raadsleden): "Een waardevolle investering in de toekomst van Neede die de economische ontwikkeling van Neede stimuleert. Een goede ontsluiting is noodzakelijk om de te verwachten snelle groei van dit industrieterrein op te vangen."

Daarover was niet iedereen het eens. De VVD, het CDA en GemeenteBelangen wachten liever toekomstige ontwikkelingen nog even af. Het is volgens hen zaak verkeersontwikkelingen goed 'te monitoren' om, op basis van de cijfers die dit geeft, beleid te ontwikkelen. Wethouder Teselink wijst erop dat bij de plannen voor de Russchemors regionale onderzoekgegevens over de verwachtte ontwikkeling van afzonderlijke bedrijfsterrein zijn betrokken. Van een enorme uitbreiding van het industrieterrein lijkt geen sprake. Hij zegt wel toe dat ontwikkelingen nauwlettend zullen worden gevolgd.

Alle partijen vroegen zich af of er niet misschien elders in Berkelland plekken zijn waar die 4,5 miljoen voor de extra ontsluitingsweg beter kan worden besteed. Dat vraagt onderzoek en afweging. Ook de PvdA vond het nog te vroeg voor zo'n beslissing. Wel vindt deze partij dat het kruispunt voor de brandweerkazerne aanpassing behoeft. GroenLinks noemde 4,5 half miljoen ook veel geld en toonde zich bang voor de effecten op de natuur en milieu-effecten op het buitengebied. Boer noemde het 'monitoren van verkeersontwikkelingen' een 'kip-ei-kwestie'. Hij wees erop dat bij de aanleg van de nieuwe N18 ook de economische ontwikkeling van de regio als argument werd ingebracht. Terwijl elders in het land veel grotere verkeersstromen om een oplossing vroegen. Om de uitbreiding van Friesland Campina in Borculo mogelijk te maken is ook zes miljoen euro geïnvesteerd. En de aantasting van het landschap door de extra ontsluitingsweg is volgens Boer ook minimaal.
Alleen OBL, als partij die voor Ondernemend Berkelland spreekt, was de enige die het initiatiefvoorstel steunde.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant