Frank Morsink op zijn 'Jack Middelburg motor' te midden van zijn klusvrienden. Foto: Nathalie Oude Luttikhuis
Frank Morsink op zijn 'Jack Middelburg motor' te midden van zijn klusvrienden. Foto: Nathalie Oude Luttikhuis (Foto: )

Motor Frank Morsink in Jumping Jack show Assen

NEEDE - Hij was destijds de grote held van de Needse tiener Frank Morsink (1970), 'Jumping Jack' Middelburg, een van Neerlands grootste racetalenten die in 1980 de TT van Assen won. Hij verkreeg zijn bijnaam vanwege zijn roekeloze rijstijl. In 1983 stapte Jack Middelburg over op een Honda RS500, maar helaas kon hij daar niet lang van genieten. Op 1 april 1984 ging hij onderuit in een wedstrijd op het voormalige stratencircuit in het Groningse Tolbert. Twee dagen later overleed hij aan zijn verwondingen. Een legende was gestorven, maar niet in de ogen van de nog jonge Frank Morsink.

Door Rob Weeber

Frank was als klein kind al gek van motoren. Samen met zijn vader sleutelde hij aan brommers en later ook motoren en bezocht hij vele jaren achtereen de TT in Assen. Hij raakte verslaafd aan het wegracen en het hebben van een eigen motor zou slechts een kwestie van tijd zijn. Toen hij 18 werd kocht hij zijn eerste motor, een Yamaha RD350. Hij herinnert zich nog de vraag van de verkoper: "Weet jij wel dat dit een heel snel ding is?" Natuurlijk racete hij ermee. Destijds was er een speciale Yamaha RD350 klasse waaraan hij meedeed, onder meer op de Varsselring in Hengelo (G). Daarna kocht hij een Honda NSR400. Zijn carrière en gezinsleven later zaten het racen in de weg. De liefde voor de motoren echter verbleekte daarmee niet. Via het internet kocht hij in 2006 spontaan een zeldzame motor, een Honda NSR250 Rothmans. Het type werd tussen 1987 en 1999 geproduceerd, maar nooit in Nederland verkocht. "Die aankoop was gewoon voor de heb. Hij was zo onbekend dat ik hem bij de RDW moest aanbieden ter keuring. Inmiddels heb ik ook drie Honda NSR400 motoren. Deze werden destijds wel in Nederland verkocht, tussen 1985 en 1987. Het bijzondere aan al deze motoren is dat het tweetaktmotoren zijn, zeg maar een brommermotor met mengsmering als brandstof. Dat geeft een veel mooier, snerpender geluid dan de viertaktmotor waar tegenwoordig mee gereden wordt. Het sleutelen eraan is ook makkelijker. Als ik echter ergens aan meedoe, dan moet ik altijd vanwege de walm uit mijn uitlaat achteraan rijden."

Maar Frank had nog een droom, een replica bouwen van de motor waarmee Jack Middelburg zijn TT-race won. En dus verbouwde hij een van zijn eigen Honda NSR400 motoren. Welswaar is de cilinderinhoud iets minder, maar de basis is gelijk aan de toenmalige 500 versie van Middelburg. Hij kocht in Finland een nieuwe kuip en samen met een stel vrienden werd de motor geheel onder handen genomen. Vanwege het verschil in kuip moesten er onder meer aanpassingen worden gedaan aan het stuur, de zithouding, het rijwielgedeelte en uitlaatsysteem. Tijdens de laatste Contact - MOTORbeurs in Utrecht kwam hij spontaan in gesprek met iemand van BUOG uit Assen, Bedenkers en Uitvoerders van Ongewone Gebeurtenissen. Zij waren bezig met een muzikale en beeldende voorstelling over het leven van motorcoureur Jack Middelburg. Toen hij zijn project ter sprake bracht, was het pleit snel beslecht. BUOG wilde graag de motor in de voorstelling opnemen. Klein probleem voor Frank was dat hij nog niet klaar was en de première al op 9 mei plaatsvond. Zijn zwager hielp hem met de laatste klus, het spuiten van de motor. Afgelopen maandag 6 mei was het karwei af. Woensdag 8 mei brengt Frank de motor naar Assen, waar de motor tot 19 mei te zien is. De bedoeling is ook dat er tijdens de voorstellingen mee gereden wordt. Hoogstwaarschijnlijk figureert de motor in de slotscène, verbeeldend dat een van de grootste wegracers die ons land gekend heeft, zo plotseling uit het leven gerukt werd. Het feit dat zijn motor meedoet, bezorgt Frank naar eigen zeggen kippenvel. Het is een prachtig eerbetoon van een groot fan aan zijn idool.

Meer berichten