Koen van Ginkel kartkampioen. Foto: Rob Weeber
Koen van Ginkel kartkampioen. Foto: Rob Weeber (Foto: )

Koen van Ginkel kartkampioen

NEEDE - Zoals vaak in sport gebeurt, gaat de 'hobby' over van vader op zoon. Dat was niet anders bij de familie Van Ginkel uit Neede. Vader was een goede karter en organiseerde zelfs in het begin van de jaren negentig drie keer een kartwedstrijd op het Needse industrieterrein. Daarna werd het evenement ingehaald door de milieuregels. Beide zonen stapten eveneens in de kart. De oudste, Koen, zat al op 4-jarige leeftijd in de kart. Hij behaalde onlangs het Duits-Nederlands Kart-Kampioenschap (DNKM) en kreeg een enorme beker als aandenken.

Door Rob Weeber

Koen is 20 jaar en studeert nog. Daarnaast werkt hij freelance als programmeur. "De kartsport is best duur, zeker omdat je veel moet reizen en overnachten. Daarnaast slijt je veel banden. Trainen in Nederland in mijn klasse is lastig en kan eigenlijk alleen in Berghem/Oss (NH) of Eindhoven. De meeste kartbanen hebben een geluidslimiet waardoor je niet voluit kunt gaan. Bovendien zijn er niet zoveel banen in ons land. We gaan daarom veel naar Duitsland, naar Emsbüren, of naar Spa-Francorchamps in België. Het sleutelen doen we gelukkig zelf, Af en toe ook voor derden zoals voor Laura van den Hengel van Team Kartsupport. Ik rij in de KZ-klasse, 125cc schakelkarts. Dat is de hoogste klasse binnen de kartsport. Gemiddeld behaal ik snelheden van zo'n 90 km/uur, de topsnelheid ligt tegen de 140 km/uur. In die klasse moet je een minimaal gewicht op de weegschaal zetten van 180 kg, mens en machine. Kom je daaronder, dan wordt je gediskwalificeerd. Dat betekent dat ik goed moet opletten wat ik eet en wanneer. Karten is hard werken en vooral veel meters maken. Voor dit kampioenschap moesten we acht wedstrijden in Nederland en Duitsland rijden. Volgend jaar komt daar ook Tsjechië erbij. De voorbereidingen voor volgend jaar zijn overigens al begonnen. Naast het prolongeren van mijn titel, wil ik ook meedoen aan het NK. Op dit moment bouwen we een nieuw chassis voor de kart. Het chassis verzwakt namelijk in de loop van de tijd. Belangrijk is de stijfheid ervan, welke ook nog eens verschilt per seizoen. In de zomer moet het iets stijver zijn dan in de winter. Bij gladheid bijvoorbeeld moet het chassis vrijer kunnen bewegen."

De kartsport is niet groot in Nederland, maar wint volgens Koen wel iets aan populariteit sinds de komst van Max Verstappen. Bekend is dat de kartsport het voorportaal is voor de formuleracing, maar zelf heeft Koen die ambitie niet. Hoewel hij naar eigen zeggen een kundig stuurder is, had hij al eerder de overstap moeten maken. De grote namen komen niet tot de KZ-klasse in de kartsport. Zij maken de overstap naar de formuleracing al eerder. Dat neemt niet weg dat hij nog heel veel plezier aan de kartsport heeft en nog vele jaren door wil. Een ding echter wil hij niet: zijn vriendin om hem heen tijdens de wedstrijden. Dat leidt alleen maar af. Op dit moment wordt Koen ondersteund door Mesol uit Bornebroek, Kartdelen uit Neede en Kreunen Bedrijfswageninrichting uit Neede, maar hij zou graag kennis maken met nieuwe sponsoren. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen via: koenvginkel@icloud.com.

Meer berichten