Ook obs De Hofmaat is weer open. Foto: Rob Weeber
Ook obs De Hofmaat is weer open. Foto: Rob Weeber

Needse kinderen weer naar school

Algemeen

Steeds helft van de leerlingen per dag aanwezig

Door Rob Weeber

NEEDE - Het besluit werd al op 21 april genomen: de basisscholen mochten vanaf maandag 11 mei hun deuren heropenen. De versoepeling is in lijn met het advies van het zogenaamde Outbreak Management Team.

De bedoeling is dat de leerlingen de helft van de tijd op school les krijgen, en de andere helft thuis. Voor het speciaal onderwijs geldt 100 procent lestijd op school. De 1,5 meterregel is voor het basisonderwijs tussen de leerlingen onderling niet van toepassing. Wel tussen leerkracht en leerlingen
John Meuleman is interim-directeur op de Dr. Ariëns Daltonschool en verklaart desgevraagd het protocol voor de herstart op 11 mei. Het protocol is leidend voor alle scholen die tot de Stichting Keender behoren, maar de stichting laat per school ruimte voor de wijze waarop gefaseerd onderwijs wordt gegeven. Een en ander hangt af van de leerlingenpopulatie. Vanaf 11 mei mag slechts 50 procent van het totaal aantal leerlingen per dag aanwezig zijn. Daartoe zijn op de Ariëns de vier combinatiegroepen, 1-2, 3-4, 5-6 en 7-8 gesplitst. De ene helft gaat in de ene week twee dagen naar school en in de andere week drie dagen. De woensdag is de wisseldag.
Hoewel de leerlingen geen 1,5 meter afstandsplicht hebben, zijn de zitplaatsen wel iets verder uit elkaar gezet. Op het schoolplein geldt een verplicht eenrichtingsverkeer met een aparte in- en uitgang. Ouders van groep 3 t/m 8 mogen bij het brengen van hun kinderen het plein niet betreden, maar moeten ze bij de ingang afzetten. De kinderen uit groep 1 en 2 worden door de leerkrachten bij de ingang afgehaald. Bij het weer ophalen mogen de ouders zich wel op het plein verspreiden, rekening houdend verband met de afstand. Het eenrichtingsverkeer blijft echter van kracht.
Alle leerkrachten zijn op 11 mei aan de slag gegaan. Ze waren volgens Meuleman zeer gemotiveerd om weer aan het werk te gaan en de kinderen weer te zien. Voor het thuiswerken wordt het adaptieve onderwijsplatform Snappet! gebruikt, een platform dat ook al in de klas wordt gebruikt. Leraren kijken dan ‘s avonds de gemaakte opgaven na.

De Marke
Ook de OBS De Marke is klaar voor de herstart. Locatiecoördinator en zorgcoördinator Anita Dumont legt uit dat de leerlingen in de afgelopen zes weken thuis online les hebben gehad met ondersteuning van instructiefilmpjes van de leerkrachten. Om het spannend en inspirerend te houden, bedacht men iedere week een extra uitdaging. Bijvoorbeeld was de opdracht om zelf een kettingreactie te maken of een stopmotion in elkaar te zetten.
Vanaf 11 mei worden de groepen opgesplitst in subgroep A en subgroep B. Alle groepen, ingedeeld naar gezinnen, krijgen om de dag een hele dag onderwijs. Gekeken is naar een maatregel waarbij per dag zo min mogelijk wisselingen en zo min mogelijk ouders rondom de school aanwezig zijn. Ouders zetten hun kinderen bij het hek. De kinderen verzamelen zich bij de betreffende subgroep en worden door de leerkracht opgehaald. In de school is een verplicht looproute. Hygiëne staat centraal. Bij binnenkomst al worden de handen gewassen. Verdere maatregelen staan aangegeven door middel van posters bij kranen en toiletten. Ook hier staan alle leerkrachten weer te trappelen om de lessen te hervatten.

De Hofmaat
Locatiecoördinator en intern begeleider Gabriëlle Holtschlag van OBS De Hofmaat tenslotte gaf ook aan dat alle leerkrachten op 11 mei weer zouden beginnen. De leerlingen zitten afwisselend op school en thuis. Voor het thuis huiswerk maken krijgen ze de dag ervoor op school hun instructie. Ook op de Hofmaat krijgen de leerlingen twee respectievelijk drie dagen per week les op school. De wisseldag hier is de vrijdag. Belangrijk voor de leerlingen is de regelmaat in het schema.
De inrichting van de klas is aangepast, zodat er ook voldoende ruimte tussen leraar en leerling bestaat bij het langslopen. Ouders mogen het schoolplein niet op, hoewel dit volgens Gabriëlle voor de jongste kleuters niet altijd makkelijk te handhaven is. Ook hier staat hygiëne voorop. Direct voor en na het naar buiten gaan en de lunch bijvoorbeeld worden de handen gewassen. In de praktijk komt het erop neer dat er ca. elk uur de handen gewassen worden.
In de klas worden vooral de basisvakken rekenen, lezen, taalvaardigheid en spelling gegeven. Deze vakken moeten op niveau blijven. Pas als dit het geval is wordt aandacht aan de overige vakken geschonken. Gabriëlle is blij dat de kinderen weer naar school kunnen. Niet alleen is het voor de leerkrachten fijn om hun leerlingen weer te zien, maar ook is het voor de emotionele ontwikkeling van de kinderen goed. Voordeel van de corona is dat er meer via beeld vergaderd wordt, bijvoorbeeld met de MR. Nadeel is dat het schoolreisje naar het Rijksmuseum in Amsterdam niet doorging.

Alle basisscholen zijn voor een reactie uitgenodigd, ook het speciaal basisonderwijs. Niet genoemde scholen in het artikel hebben niet gereageerd.


Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant