Simone Poels, Nienke Lammersen en Gerdien Venderink. Foto: Rob Stevens
Simone Poels, Nienke Lammersen en Gerdien Venderink. Foto: Rob Stevens

De spreekkamer van de huisarts ‘is gewoon open’

EIBERGEN - In de spreekkamer van de huisarts draait het om contact en vertrouwen. Met de komst van het corona-virus is er wat veranderd. Er is minder contact tussen patiënt en huisarts. Soms blijven mensen nu te lang met klachten doorlopen. Daarom vinden de huisartsen in Eibergen het tijd dat de patiënt en arts elkaar weer weten te vinden. Dat kan heel goed en is ook nodig. Al gaan sommige dingen nu wel wat anders.

Door Rob Stevens

Gerdien Venderink heeft haar huisartsenpraktijk op de eerste verdieping van het Hageman Medisch Centrum in Eibergen. Venderink: “De huisartsen in Eibergen merken toch dat patiënten wat minder makkelijk hun weg naar de huisartsenpraktijken vinden dan voorheen. Men is bang voor besmetting of denkt dat de huisarts het te druk heeft. Dat is in de media natuurlijk ook het verhaal dat steeds is verteld. Maar iedereen met een klacht of vraag kan gewoon bij ons terecht."
"Als iemand belt wordt diegene eerst uitvoerig bevraagd om duidelijk te krijgen wat er precies aan de hand is. Zo wordt helder of we een patiënt hier willen zien of dat we de klacht ook heel goed ‘op afstand’ kunnen behandelen. Patiënten die we in de spreekkamer willen zien moeten koortsvrij zijn, en dat daadwerkelijk gemeten hebben. Corona-verdachte gevallen ontvangen en onderzoeken we in een speciaal daarvoor geprepareerde ruimte met alle voorzorgsmaatregelen."
"En ‘op afstand’ kan ook veel worden gedaan. Een goed telefonisch gesprek is daarvoor vaak al voldoende. Veel klachten zijn ook niet fysiek. Het komt soms al voor dat patiënten op ons verzoek na een ´telefonisch spreekuur´ foto’s sturen van ‘een plekje’ ergens of een ingegroeide teennagel. Ik weet dat andere praktijken goede ervaring hebben met beeldbellen. Dat gebeurt natuurlijk alleen als het beslist niet ten koste gaat van de geboden zorg, is heel efficiënt en kan ook voor de patiënt makkelijker zijn. Het kost immers minder tijd. Zo brengt een crisis ons ook andere manieren waarmee we dezelfde kwaliteit van zorg kunnen bieden.”

Aanpassingen
Patiënten die bij één van de huisartsenpraktijken komen zullen merken dat er veel aanpassingen zijn. Iedereen met een klacht of vraag moet eerst telefonisch contact opnemen en niet zonder afspraak naar de praktijk komen. En er zijn meer corona-regels. Kom zo veel mogelijk alleen. Houd anderhalve meter afstand van anderen. Kom niet eerder dan vijf minuten voor de afspraak. Pijlen geven de looproutes in het pand aan. Een spreekuur zal in principe ook niet uitlopen. Is iemand echt te ziek om langs te komen, dan wordt een visite thuis gedaan.
Venderink vertelt dat ze geleerd heeft van de BENU-apotheek in het Medisch Centrum aan de Hagemanstraat. Vooral wat betreft de manier waarop de toestroom van cliënten werd gereguleerd en patiënten te woord werden gestaan conform de eisen van het RIVM.
Nienke Lammersen heeft als huisarts in de praktijk van Venderink dienst gedaan in de corona-poli in Winterswijk. Deze poli is nu alleen nog het weekend open, om patiënten dan gescheiden te houden van de niet corona-gerelateerde klachten. Ze merkt met de versoepeling van de regels dat mensen meteen ook op alle terreinen wat makkelijker worden. Lammersen: “Maar nog steeds geldt dat je in principe zoveel mogelijk thuis moet blijven. En als iemand koorts heeft dan betekent dit dat het hele huishouden thuis moet blijven. Pas als het hele huishouden 24 uur klachtenvrij is mag men weer naar buiten.”

Saamhorigheid
In tijden van crisis is saamhorigheid van belang. Simone Poels is Manager Huisartsengroep Eibergen. Zij merkt dat de samenwerking tussen de verschillende huisartspraktijken in Eibergen alleen maar beter is geworden door de corona-crisis. Huisartsen ondersteunen elkaar waar mogelijk en maken gebruik van ieders specifieke deskundigheid en expertise.

De richtlijnen samengevat:
- Patiënten kunnen altijd bellen naar de praktijk
- Kom niet zonder afspraak langs
- De assistent zal u extra vragen stellen (zoals de gemeten temperatuur)
- Wat niet per se gezien hoeft te worden op de praktijk zal telefonisch of digitaal gebeuren
- Alleen de gemelde klacht wordt behandeld
- Kom niet eerder dan vijf minuten voor de afspraak
- Ga na de afspraak direct weer naar buiten
- De beschermingsmaatregelen zijn er voor ieders gezondheid

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden