Het certificaat dat de winnaar krijgt. De pitch telt ook mee voor het examen. Foto: PR

Het certificaat dat de winnaar krijgt. De pitch telt ook mee voor het examen. Foto: PR

Needse vmbo’ers pitchen ondernemersplan

Algemeen

NEEDE - Als 15- of 16-jarige je kersverse bedrijfsidee presenteren aan een groep ervaren ondernemers: ga er maar aan staan. Eenentwintig vmbo’ers van Het Assink lyceum in Neede doen dat op maandag 19 en dinsdag 20 april tijdens hun eigen versie van het populaire tv-programma Dragons' Den.

Net als in het programma proberen de leerlingen met hun idee het enthousiasme van zogenaamde investeerders (de dragons) te winnen. Ze krijgen daar exact vijftien minuten de tijd voor. Aan de dragons de schone taak de leerlingen kritische vragen te stellen en tips te geven. Uiteindelijk beslissen de ondernemers welk plan als winnaar uit de bus komt.

Het idee komt uit de koker van het praktijkvak Dienstverlening en Producten, waar leerlingen het oriëntatiekeuzevak ‘Ondernemen’ kunnen volgen. De afgelopen tijd werkten basis- en kaderleerlingen met hulp van lokale zelfstandigen aan een ondernemersplan. De presentaties maken deel uit van het examen. Het idee, de bekostiging, de opbrengst en de marketing kwamen tijdens de lessen aan bod.

Het panel van dragons bestaat uit een veelzijdige groep ondernemers uit de Achterhoek en Twente, te weten Rob Masselink (Lely Center), Joost le Loux (Expro Engineering), Daniel ten Vergert (Blend new day), Rob Dolphijn (Eetcafé de Naober), Karin Langendonk (Voogd Installatietechniek), Masja de Roy (Minikronieken), Leonie Hassink-Assink (B&B De Twentse Heerlijkheid), Ewout van Doorn (Formthotics Benelux) en Vincent Jansen (MKB-plein).

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant