Hasan Farah laat zijn Samusa snacks proeven aan de jury. Foto: Daan Bomhof
Hasan Farah laat zijn Samusa snacks proeven aan de jury. Foto: Daan Bomhof

Dragons’ Den op Het Assink lyceum

NEEDE - Het Assink lyceum beleefde de afgelopen week een eigen versie van tv-programma Dragons’ Den.

Door Rob Weeber

De term Dragons’ Den verwijst naar het tv-programma waarin geslaagde ondernemers en investeerders andere (aankomende) ondernemers mogelijk willen bijstaan met financiering van hun ideeën. Geldvragers moeten daarvoor hun idee pitchen (verbaal voorleggen) aan de Dragons’ Den ondernemers, waarna besloten wordt of er hulp geboden wordt.

Bovenstaand idee leek Assink leerkracht Marieke Willink zeer geschikt voor haar leerlingen van het profiel Producten & Diensten om hun oriëntatiekeuzevak ‘Ondernemen’ mee af te sluiten. “Onze leerlingen zijn 15 en 16 jaar en zitten in het vierde jaar van de basis- of kaderberoepsgerichte leerweg in het vmbo. Het keuzevak Ondernemen duurt zes weken. In die tijd leren ze met hulp van een door henzelf gezochte lokale zelfstandige wat een ondernemersplan inhoudt. In ‘normale’ jaren wordt dit vak afgesloten op de Needse markt. Door corona echter kon dat niet en hebben we het idee van de Dragons’ Den opgepakt. Iedere leerling krijgt 15 minuten de tijd om zijn of haar verhaal te houden. De presentatie maakt ook deel van het eindexamen uit, maar verder is het vrijblijvend. Niemand wordt gedwongen om ondernemer te worden en niemand krijgt echt geld van de Dragons.”

Het ondernemerspanel uit Twente en de Achterhoek bestond uit Rob Masselink (Lely Center), Joost le Loux (Expro Engineering), Daniel ten Vergert (Blend new day), Anton Dolphijn (gepensioneerd ondernemer, voormalig eigenaar diverse Praxis-vestigingen ), Karin Langendonk (Voogd Installatietechniek), Masja de Roy (Minikronieken), Leonie Hassink-Assink (B&B De Twentse Heerlijkheid), Ewout van Doorn Formthotics Benelux) en Olaf Veehof (decaan Het Assink). Zij hoorden afgelopen maandag en dinsdag het idee van 21 leerlingen aan en stelden daar kritische vragen over. Uiteindelijk kozen ze ook de winnaars.

De ideeën die de leerlingen pitchten waren veelzijdig en zeker ook verrassend. Voor de een was het echter niet meer dan een oefening, voor de andere was het wel degelijk een visie op een toekomst als ondernemer. Hasan Farah uit Eibergen bijvoorbeeld wil Somalische halal snacks in de markt zetten, genaamd ‘Samusa’. Hasan is afkomstig uit Somalië en pas zeven jaar in Nederland. Hij bracht tijdens de presentatie enkele gefrituurde driekhoeksnacks mee en liet ze proeven. Zijn idee en gedachte aanpak van vermarkten werden geprezen door de ondernemers en ze moedigden hem vooral aan om ermee door te gaan. Hasan werd dan ook een van de winnaars van de dinsdagsessie.

De andere winnaar van dinsdag was Bryan van Bruggen met zijn ideeën voor een webbrowser voor bedrijven en voor handel in Bitcoin. Daarnaast kreeg het idee van Bente Klaassen uit Groenlo een speciale vermelding. Zij vertelde over haar idee om een key-chain op de markt te brengen, een soort sleutelhanger met daaraan een alarm- , gps- en taserfunctie. Daarmee zouden vrouwen en meisjes veiliger over straat kunnen. Hoewel ze geen plannen heeft om het zelf op de markt te brengen, moedigden de ondernemers haar wel aan om het idee nog wat verder uit te werken.

De maandagsessie werd gewonnen door Giovanni Lomastro uit Enschede en Bas ten Asbroek uit Haakbergen. Giovanni bedacht een speciale tape waarmee de verpakking van afhaal- en bezorgmaattijden beter gesloten kan worden. Bas wil een eigen sportzaak openen, gericht op de voetbalsport. Hij wil zich vooral onderscheiden met zijn service.

Ook de ideeën van Manon Elsweijer uit Haaksbergen (kinderkledinglijn) en Finn Kruidenier (social mediabureau) werden geprezen door de ondernemers, hoewel zij net buiten de prijzen vielen.

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden