Coraline Groen en Robbrecht van Cauwenberghe tijdens hun concert in de Kluntjespot. Foto: Martine Siemens

Coraline Groen en Robbrecht van Cauwenberghe tijdens hun concert in de Kluntjespot. Foto: Martine Siemens

Podium Eibergen brengt concert met viool en bajan

Algemeen

HAARLO - De coronauitbraak onderbrak het tempo waarmee Podium Eibergen de Achterhoek laagdrempelig kennis wil laten maken met klassieke muziek van hoog niveau. Het was daarom voor hen een verademing dat afgelopen zaterdag weer een binnenconcert na de lockdown kon plaatsvinden. Na het succes van violisten Tim Brackman en Floor Le Coultre tijdens hun openluchtconcert bij diverse Berkellandse woonzorgcentra, was het deze keer de beurt aan het in Den Haag wonende duo Coraline Groen (25), viool, en Robbrecht van Cauwenberghe (25), bajan.

Door Rob Weeber

Plaats van uitvoering was de Kluntjespot in Haarlo. Tijdens het zestig minuten durende concert werden vijf stukken gespeeld van voornamelijk hedendaagse componisten. Uitzondering waren het renaissancelied van Heinrich Isaac ‘Innsbruck, ich muss dich lassen’ en de romantische toegift ‘Sicilienne’ van Maria Theresia von Paradis. “De viool met de bajan is een nog jonge combinatie”, legt Van Cauwenberghe uit. “De meeste muziek voor beide instrumenten stamt vanaf de jaren zestig van de vorige eeuw en is dus niet ouder dan zo’n vijftig jaar. De stukken die we vandaag gespeeld hebben zijn vooral verhalende stukken. Tijdens onze try-out voor dit concert opperde zelfs iemand dat er tijdens ons optreden een tekenaar op de achtergrond de verhalen zou moeten schetsen, maar dat werd verworpen. Iedereen moet op zijn eigen manier de muziek kunnen beleven, het liefst met de ogen dicht.”

Multi-interpretabel
Het gekozen repertoire toonde tevens aan dat ook de term klassieke muziek multi-interpretabel is. De gespeelde stukken waren nauwelijks eenduidig te omschrijven. Termen als modernistisch, experimenteel, avant-gardistisch en romantisch konden allemaal van toepassing zijn. “We luisteren veel naar muziek van allerlei stromingen en tijdvakken en spelen wat we mooi vinden. Soms klink dat heel experimenteel”, verklaart Groen de keuze voor het repertoire. “De rode draad is dat er een verhaal inzit. Belangrijk is verder dat de muziek bij onze instrumenten past.” De combinatie bajan en viool is geen alledaagse. De bajan, de Russische versie van de accordeon, onderscheidt zich van de ‘gewone’ accordeon door zijn veelzijdige klankkleur. Onder meer de bas kent een extra register en klinkt daardoor warmer dan die bij de bekende accordeon. Door die veelzijdigheid kunnen beide instrumenten in elkaar opgaan tijdens het spelen en moet je je als luisteraar goed concentreren op wie er speelt. “Het mengt zich als een strijkkwartet”, omschrijft Groen de combinatie.

Coraline Groen, winnares van het Nederlandse Vioolconcours Oskar Back, en Robbrecht van Cauwenberghe kennen elkaar van de studie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. “Tijdens onze studie vroeg Robbrecht of ik mee wilde spelen in een trio met een gitarist. Uiteindelijk zijn we samen doorgegaan, ook privé.” Het zijn ook bekenden van Tim Brackman, artistiek leider van Podium Eibergen. Net als Groen kreeg ook Brackman vioolles van Vera Beths.

Het volgende concert van Podium Eibergen is wederom ‘bijzonder’ te noemen. Op zondag 3 oktober treedt het Duo Thomas Dulfer, fagot, & Deborah Witteveen, saxofoon, op. Het is een wederom exclusieve combinatie van twee instrumenten die op het eerste gezicht weinig met elkaar te maken hebben. Voor meer informatie over Podium Eibergen, kijk op de website.

https://www.podiumeibergen.nl/

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant