Deborah Witteveen en Thomas Dulfer spelen op 3 oktober bij Podium Eibergen.

Foto: Rachel Ecclestone
Deborah Witteveen en Thomas Dulfer spelen op 3 oktober bij Podium Eibergen. Foto: Rachel Ecclestone (Rachel Ecclestone)

Van opera tot duivelse wals op fagot en saxofoon

EIBERGEN - Podium Eibergen opent op zondagmiddag 3 oktober het nieuwe culturele seizoen met een wervelend concert van fagottist Thomas Dulfer en saxofoniste Deborah Witteveen. Plaats van optreden is De Kluntjespot in Haarlo, aanvang 14.30 uur. Zoals gebruikelijk bij de concerten van Podium Eibergen lichten de musici tussendoor hun programmakeuze toe en krijgt het publiek de gelegenheid om hen vragen te stellen.

Deborah Witteveen en Thomas Dulfer speelden voor het eerst als duo samen ter gelegenheid van een laureatenconcert van Classic Young Masters. Dat concert vormde de start voor een langdurige samenwerking. 

Ontraceerbaar
Deborah vertelt over de repertoirekeuze voor deze opmerkelijke combinatie van instrumenten. “Volgens een officiële bibliografie zijn er welgeteld zes stukken voor de combinatie saxofoon-fagot geschreven, alle even onbekend en ontraceerbaar. We zijn dus aangewezen op bewerkingen. Meestal schrijven we duo’s om, die voor instrumenten in dezelfde registers als fagot en saxofoon geschreven zijn. De opera-aria’s van Rossini en Rameau, bijvoorbeeld, zijn eerder bewerkt voor twee fagotten. Omdat fagot en baritonsaxofoon in hetzelfde lage klankregister liggen, kunnen die instrumenten elkaars plaats goed innemen. Datzelfde geldt voor klarinet en sopraansaxofoon, zoals in de sonate van Poulenc.”

Ook een gitaarpartij omschrijven voor fagot, zoals bij Piazzolla’s ‘Café 1930’ bleek heel goed te kunnen. Deborah: “In de begeleiding zitten niet enorm veel akkoorden of dubbelgrepen, waardoor de baslijn goed om te schrijven was voor fagot. Het is voor Thomas wel wat zwaarder, in die zin dat hij nergens adempauze heeft en het hele register van de fagot aangesproken wordt.”

Een leuke bijkomstigheid van bewerken is dat je de solistische rollen nu eens een keer kunt omdraaien: “De fagot speelt altijd baslijnen, maar bij ‘Oh, Fair Cedaria’ van Purcell - al sinds zijn kindertijd Thomas’ lievelingsaria - wilde Thomas absoluut de melodie spelen. Daarom speel ik de begeleiding, zodat Thomas helemaal los kan gaan in de melodie.”

Bach, Rameau of Rossini hebben niets meer in te brengen bij bewerkingen van hun composities. Nog levende componisten daarentegen, zoals Mellits en Elizondo, hebben een belangrijke stem in het maken van bewerkingen. Thomas en Deborah vragen in zo’n geval altijd om toestemming en sturen opnames van hun versie. Ze hebben nog nooit meegemaakt dat een componist niet openstond voor een alternatieve versie van hun eigen werk. Sterker nog, via Facebook ontstaan soms hele leuke contacten tussen het duo en de componist.

Naast de bewerkingen voor duo, staan ook twee originele stukken voor saxofoon solo en fagot solo op het programma. ‘Pulse’ van David en ‘Mit FaGottes Hilfe’ van Pirchner laten al gauw horen dat je op een fagot of saxofoon meer kan, dan alleen een mooie melodie spelen.

Met de ‘Devil’s Waltz’ van de Belgische componist Verhelst, ‘een echte uitsmijter’, eindigen Thomas en Deborah dit programma. Een ‘bonte avond’, zoals zij dit programma zelf noemen, vanwege de bonte mix van muzikale invallen: van de polyfonie van Bach tot een tango van Piazzolla, van opera tot duivelse wals. Een bonte avond, maar dan op een herfstmiddag in de Kluntjespot in Haarlo. 

Agenda
Kaarten zijn verkrijgbaar via info@podiumeibergen.nl. Hier is ook de agenda van Podium Eibergen voor het komend cultureel jaar te vinden, met onder andere pianotrio’s gespeeld door het Brackman Trio, een recital door harpiste Oxana Thijssen en een optreden van violist Daniel Rowland en celliste Maja Bogdanovic. Tijdens de pinksterdagen in 2022 (3 tot en met 6 juni) staat tevens een kamermuziekfestival op het programma, met concerten door ruim tien musici op diverse locaties in Eibergen en omgeving.

In de Oude Kerk ‘De Kluntjespot’, aan de Wolinkweg 19 in Haarlo gaat zondag 3 oktober 2021 om 14.30 uur het programma (met pauze) van start. Op de website van Podium Eibergen kan men terecht voor meer inf en de kaartverkoop. 

www.podiumeibergen.nl

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden