Het nieuwe thema in de Sfeer van Weleer toont alles over reclame. Foto: PR
Het nieuwe thema in de Sfeer van Weleer toont alles over reclame. Foto: PR

Nieuw thema in Sfeer van Weleer

Algemeen

REKKEN - Naast de vaste collectie is het museum Sfeer van Weleer in Rekken, gevestigd in een boerderij uit 1860, dit jaar uitgebreid met het nieuwe thema: 'kopen om te krijgen'.

De tentoonstelling behandelt het ontstaan van de reclamewereld die net na 1900 echt op gang kwam. De strijd tussen D.E. en Van Nelle, de advertenties in bladen en kranten, en de verpakkingen die de mensen moesten aansporen om te kopen. Nieuw waren de 'lokkertjes', zoals de plaatjes over de natuur of over andere culturen, de 'zijdjes' bij de tabak en later natuurlijk ook de 'speldjes'. Wie herinnert zich nog de pic-pac-kralen die bij de Abro verpakt waren?
Ook kon er gespaard worden met 'bons' voor grotere cadeaus. Bekende voorbeelden daarvan zijn het Droste servies en het Zwitsal rekje. Nivea kwam met provinciekaarten, en King zelfs met een complete atlas. Advertenties uit de 50'er jaren laten zien dat Pleegzuster Bloedwijn hielp op alle fronten en dat ook toen een 'onwelriekende okselgeur' te verhelpen was.
Voor groepen is een rondleiding over dit thema zeker de moeite waard, maar ook wanneer men individueel wil komen, kijken zal de gastvrouw graag informeren en vragen beantwoorden.

De Sfeer van Weleer is open op dinsdag van 10.00 tot 17.00 uur en op donderdag van 14.00 tot 19.00 uur. Groepen kunnen ook op andere tijden terecht op afspraak.
Sfeer van Weleer is te vinden aan de Hölterweg 19 in Rekken.


www.sfeervanweleer.nl

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant