De kassamedewerkers zitten achter plexiglazen schermen. Foto: Rob Stevens
De kassamedewerkers zitten achter plexiglazen schermen. Foto: Rob Stevens

'De grootste drukte in de winkel ooit'

EIBERGEN - Wie nu afrekent bij de kassa van de supermarkt moet wel even extra goed kijken met wie hij eigenlijk van doen heeft. Het normale oogcontact is vertroebeld door het kunststof scherm dat tussen de caissière en de klant hangt. Om haar te beschermen tegen een besmetting met het coronavirus

Door Rob Stevens

Patrick Hobelman, eigenaar van de Jumbo supermarkt in Eibergen, heeft de schermen woensdag zelf opgehaald bij bouwmarkt Karwei. Met wat ander bevestigingsmateriaal. Een collega-ondernemer had hem via de Jumbo-app op die beschermingsmogelijkheid geattendeerd. Hobelman: "Heel inventief die tip. Op internet gaan die schermen inmiddels al drie keer over de kop. Ook bij Karwei vonden ze het goed bedacht. Maar de caissières zijn gewoon belangrijk, daar draait de zaak op. En die zien op een dag heel veel klanten langs hun kassa komen."

De koopmanie begon vrij abrupt. Niet lang nadat Rutte donderdag om 16.00 uur een persconferentie hield, barstte de gekte in zijn zaak los. Patrick was thuis, zijn zoon was die dag jarig, toen er vanuit het bedrijf werd gebeld. Heel veel mensen gingen ineens extra inkopen doen. Caissières en vakkenvullers konden de drukte amper aan. Vrijdag was het hek helemaal van de dam. Er was een run op wc-papier, houdbare producten, eieren, et cetera.

Hobelman: "Het is hier nog nooit zo druk geweest als die vrijdag. Ik dacht: "Wat gebeurt er allemaal?" Met Kerst en Pasen neem je normaal zo'n zes weken om je voor te bereiden. Maar dit komt ineens op ons pad. Inmiddels zijn de meeste producten er wel weer. Alleen de handzeep blijft lastig en de paracetamol. De 250 doosjes paracetamol waren in twee uur weg. Ik wil nu ook niet meer dat klanten met meer dan twee van deze producten de deur uit gaan. Mensen zien naast hen overvolle karren en zijn bang dat er straks niets meer te koop is. Maar we moeten niet in paniek raken en ook aan anderen denken. Bijvoorbeeld aan de mensen die overdag anderen helpen en dan 's avonds pas tijd hebben boodschappen te doen. En dan zien dat er niet veel meer is. Er is genoeg, echt. Vandaag alleen al komen drie vrachtwagens uitladen. Normaal word ik vanuit Veghel bevoorraad. Dichtbij de grootste corona-haard. Daar zijn lichte capaciteitsproblemen. Mijn zaak is daarom nu tijdelijk aan het distributiecentrum in Beilen gekoppeld."

Hij is trots op zijn medewerkers. Die moeten het doen. Er wordt hard gewerkt. Gelukkig zijn er maar twee zieken. De saamhorigheid is heel groot. Bij verkoudheid en hoest blijven medewerkers thuis. Scholieren helpen momenteel extra met vakken vullen.

Hobelman: "Vanuit Jumbo Nederland worden we twee keer per dag van de laatste informatie voorzien. Hygiëne is belangrijk. In de winkel zijn een aantal zaken anders. Bij de kassa's staan informatieborden met gedragsinstructies. Om mijn klanten en de caissières te beschermen. Zo vragen we klanten bij voorkeur digitaal af te rekenen, en om onderling gepaste afstand te bewaren. Verder hebben we her en der in de zaak flessen met hygiënische schoonmaakmiddelen staan. Bij de kassa staan dozen hygiënische doekjes. De karren en mandjes worden met grote regelmaat schoon gemaakt. Ik vraag klanten om niet met het hele gezin boodschappen komen te doen, met kinderen die overal aanzitten. Ik besef dat het weer een ander verhaal worden als hier het eerste coronageval wordt geconstateerd. Het is belangrijk dat we nu aandacht voor elkaar hebben. Ik sta toevallig aan de goede kant van de streep. Maar er zijn ondernemers die nu zwaar worden getroffen. Ik zou graag zien dat we die nu helpen waar het kan en straks, als alles achter de rug is, extra aandacht geven."

Meer berichten