Patrick Hobelman (rechts) overhandigt de scan-unit corona-proof aan Arie Ravesloot. Foto: PR

Patrick Hobelman (rechts) overhandigt de scan-unit corona-proof aan Arie Ravesloot. Foto: PR

Jumbo maakt kranten- en tijdschriftenarchief toegankelijk

Algemeen

EIBERGEN - Jumbo Patrick Hobelman schenkt een complete scan-unit aan de Historische Kring Eibergen. De Historische Kring gaat hiermee artikelen uit kranten en tijdschriften inscannen en digitaal opslaan. Hierdoor kunnen belangstellenden artikelen van jaren her raadplegen. De Historische Kring Eibergen verzamelt al heel lang knipsels uit kranten en tijdschriften en bewaart die in een gerubriceerd archief. Het gaat hierbij om duizenden knipsels, die in ladekasten zijn opgeborgen.

“Al lang bestaat de wens om deze schat aan gegevens meer toegankelijk te maken,” aldus voorzitter Arie Ravesloot van de Historische Kring. “We werken inmiddels hard aan een digitale catalogus van deze knipsels, maar als we daaraan een bestand kunnen koppelen waarin je de artikelen daadwerkelijk ook kunt lezen, is dat een buitengewoon waardevolle toevoeging.”
Jumbo Patrick Hobelman in Eibergen en de Historische Kring gaven dit voorjaar het plaatjesalbum ‘Kijk op Eibergen’ uit en de samenwerking tussen beide organisaties verliep zo goed dat Patrick Hobelman besloot de Historische Kring te helpen om haar collectie nog toegankelijker te maken. Hobelman: “Met deze A3-scanner kunnen krantenartikelen in één keer worden gescand en opgeslagen en daarmee digitaal toegankelijk gemaakt. Ik vind het geweldig dat we op deze manier een bijdrage kunnen leveren aan het historisch besef van de inwoners van Eibergen. Bovendien willen we ook iets terugdoen voor Eibergen, want we zijn niet alleen een supermarkt maar ook een maatschappelijk betrokken bedrijf.”

Voorzitter Arie Ravesloot van de Historische Kring Eibergen stelt dit gebaar van de Jumbo erg op prijs. “Het geeft ons een flinke steun in de rug bij het realiseren van onze doelstelling: de historie van de oude gemeente Eibergen zoveel mogelijk onder de aandacht te brengen.”

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant