Beeldend kunstenaar Roelant Hietbrink aan het werk met de kleikop van Kader Abdolah. Foto: Wybe Hietbrink
Beeldend kunstenaar Roelant Hietbrink aan het werk met de kleikop van Kader Abdolah. Foto: Wybe Hietbrink WRHIETBRINK

Kader Abdolah: ‘De nieuwe wij’ in Ruurlo zijn de oorspronkelijke bewoners en nieuwkomers tezamen’

Cultuur

RUURLO – Kunst is geen onbekend fenomeen in het kasteeldorp. Al voor de komst van Museum MORE waren er plannen om de kunst in het dorp te bevorderen. Dat leidde uiteindelijk tot een aantal bijzondere exposities, waaronder die van ‘Mathilde – van muze tot mythe’, een van de ‘hoofdbewoners’ van Museum MORE. ‘Mathilde’ werd opgevolgd door ‘Good Looking’, een expositie van portretten gemaakt door genomineerden voor ‘De Nederlandse Portretrijs’. In mei start de derde expositie, genaamd ‘Verre Gezichten Dichtbij’. Locatie is wederom De Smidse in het centrum van Ruurlo.

Door Rob Weeber

De titel ‘Verre Gezichten Dichtbij’ is niet zomaar gekozen. De expositie laat beeldende kunst zien die tot stand is gekomen door de samenwerking tussen Nederlandse kunstenaars en kunstenaars die als vluchteling naar ons land zijn gekomen. Kunst verbindt, zo wil men zeggen. Het is dan ook geen toeval dat ook de officiële opening door Kader Abdolah, pseudoniem voor Hossein Sadjadi Ghaemmaghami Farahani, wordt gedaan, zelf schrijver en kunstenaar en voormalig vluchteling uit Iran.

Kader Abdolah (69) komt uit een schrijversfamilie. Zijn betovergrootvader Mirza Ghaem-Maghami Farahani was al een gerespecteerd schrijver in het toenmalige Iran. Kader groeide op in het Perzië van Sjah Mohammad Reza Pahlavi, een dictatoriale tijd die overging in de eveneens dictatoriale tijd van de ayatollahs. Hij studeerde natuurkunde, maar ging ondergronds om te protesteren tegen het regime. In die tijd publiceerde hij onder zijn pseudoniem Kader Abdolah twee clandestiene verhalenbundels, getiteld ‘Wat willen de Koerden zeggen’. Zijn verzet tegen het regime leidde uiteindelijk tot zijn vlucht uit Iran in 1985. Drie jaar later zou hij in Nederland aankomen en nooit meer weggaan. Hier ook zou hij zijn schrijverstalent ontwikkelen, onder meer als columnist bij de Volkskrant onder het pseudoniem ‘Mirza’.

Dat in Ruurlo een dergelijke expositie gehouden wordt, was een grote verrassing voor hem. “Ik wist helemaal niet waar Ruurlo lag,” bekent hij, “maar ik vind het mooi dat ik ben gevraagd. Het wordt één groot feest en een eerbetoon aan alle nieuwkomers, onderdeel van ‘de nieuwe ‘wij’. ‘Wij’ zijn niet meer de mensen uit het Oosten. De blik is veranderd, ‘de nieuwe wij’ in Ruurlo zijn de oorspronkelijke bewoners en nieuwkomers tezamen.” Dankzij zijn vlucht naar Nederland heeft hij zich naar eigen zeggen kunnen ontwikkelen als dichter/schrijver. “Mijn talent heb ik van mijn grootvader Mirza. Maar als ik in Iran was gebleven, had ik het nooit kunnen ontwikkelen. Inmiddels heb ik in Nederland 27 boeken geschreven, waaronder mijn autobiografische roman ‘Voordat het laat wordt’. Hierin zie je ook mijn achtergrond als natuurkundige terug. De stijl is mijn natuurkundige manier van denken, kort, compact en duidelijk.”

Speciaal voor de opening schreef hij een indrukwekkend stukje tekst over vluchten. De laatste alinea is misschien wel de kern waar alles om draait, het thema van de expositie en Kaders eigen ervaring over zijn vluchtweg en de nieuwe wereld waarin hij met open armen werd opgenomen: ’En zelf? Ik wist waarom ik wegvluchtte, maar ik wist niet wat ik zou krijgen. Nu, na al die jaren, weet ik het wel: ik vluchtte om jullie te vinden, om jullie te ontmoeten. En het is een wonderbaarlijke ervaring.’ Op de expositie zal ook zijn uit klei vervaardigde hoofd te zien zijn, gemaakt door beeldend kunstenaar Roelant Hietbrink. Hietbrink zelf was ook zeer te spreken over Kaders medewerking en positieve instelling. ‘Kader Abdolah heeft in Nederland een nieuw en succesvol leven weten op te bouwen en is alom bekend dankzij zijn prachtige boeken. Ik vond het geweldig dat hij voor mij wilde poseren en hij is een voorbeeld van een nieuwe Nederlander die ons land verrijkt. Kader is een krachtige persoonlijkheid met een markant gezicht. In een gezicht is een heel leven zichtbaar en als portrettist probeer ik iets van dat leven te vangen met vormen in de klei. Ik ‘lees’ als het ware met mijn handen Kaders karaktertrekken. Het is dan niet steeds stil in het atelier, Kader Abdolah stelde ook vragen en we maakten grapjes; over zijn dikke snor, die hij in het begin nog wat te klein vond… (zijn snor wint het van zijn neus!).’

De expositie ‘Verre Gezichten Dichtbij’ is te bezoeken van 9 mei tot en met 22 juni, dagelijks (behalve op maandag), van 11.00 tot 17.00 uur in De Smidse, De Smidse 1,Ruurlo.

https://goodlookinginruurlo.nl/verregezichten/

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant