Foto: Frankie’s Jungle Bistro in Neede. Foto: PR
Foto: Frankie’s Jungle Bistro in Neede. Foto: PR

Maatregelen versoepeld: wat vindt de ondernemer?

Algemeen

BERKELLAND - Na weken van lockdown, gloort er weer wat hoop voor enkele branches. Vanaf 11 mei mogen de kapperszaken weer open, vanaf 1 juni mag een deel van de horeca weer open. Uiteraard blijft het motto ‘verantwoord en veilig’. Het kabinet hoopt zo een nieuwe uitbraak van het virus te voorkomen. Desgevraagd leggen AMI Kappers in Deventer, Plaza ’t Snackhuus en restaurant de Noaber in Ruurlo en Frankie’s Jungle Bistro in Neede uit, wat de versoepeling voor hen betekent.

Plaza ’t Snackhuus en restaurant De Naober
Toen de lockdown op 16 maart inging, moest ook eigenaar Rob Dolphijn van Plaza ’t Snackhuus en restaurant De Naober even slikken. Zijn cafetaria moet het voor een belangrijk deel hebben van passanten, de wat oudere mensen die fietsen. Met de lockdown echter ging het cafetaria dicht en het terras ‘op slot’. Dat de omzet niet wegviel, is te danken aan de inventiviteit van Dolphijn. “We hebben onmiddellijk een afhaal- en bezorgservice op poten gezet,” begint hij. “De klant kan op bestelling zowel snacks als kant-en-klaar maaltijden afhalen of zelfs laten bezorgen. Dat loopt vanaf het begin af aan redelijk door. Verder hebben we een nieuw product toegevoegd, de pizza. Daardoor kunnen we een bredere doelgroep aanspreken. Natuurlijk missen we de omzet van de passanten, zowel in de winkel als op het terras. Zeker in voorjaar en zomer komen hier veel fietsers langs die even afstappen en wat nuttigen.”

Het naastgelegen restaurant De Naober is nog steeds gesloten, maar mag vanaf 1 juni weer open. Ook hier gelden echter wettelijke coronaregels: maximaal 30 man (inclusief personeel) binnen, anderhalve meter afstand tussen de gasten, reserveren verplicht en informatie naar de gezondheid van de gast(en). Ook het terras mag weer open. Toch weet Dolphijn nog niet waar hij aan toe is. “Ik heb al met Horeca Nederland gebeld omtrent het protocol, maar dat is nog niet beschikbaar. Belangrijke vragen bijvoorbeeld zijn hoeveel mensen er aan een tafeltje mogen zitten. Als dat er vier zijn, dan voldoen we niet aan de 1,5 meter eis. Verder is de vraag hoe we kunnen voorkomen dat kinderen gaan rondlopen. En wat doe je met mensen die iets teveel op hebben en de regels vergeten? Bedienen doen we vanaf extra tafels. De klant moet zijn bestelling daar zelf afpakken. Vooral de herstart zal lastig zijn en ook een beetje improviseren. Ik maak me wel zorgen over de omzet. De kosten zijn immers afgestemd op de bedrijfsgrootte en dus de mogelijke omzet. Met een lagere bezetting kunnen we niet voldoende rendement halen. Zonder een verlenging van de steunmaatregelen van de overheid zal het lastig worden.”

AMI Kappers
Weinigen weten het waarschijnlijk, maar de franchiseketen AMI Kappers begon met de vestiging in Borculo onder de naam Dinie Haarmode. Inmiddels telt het bedrijf ruim honderd salons door heel Nederland. Door de coronacrisis zitten vele kappers (figuurlijk) met de handen in het haar, maar inmiddels is door het kabinet besloten dat ze per 11 mei de schaar weer kunnen opnemen, zij het ‘onder voorwaarden’. Directeur Gerben ter Avest legt desgevraagd uit hoe AMI Kappers te werk gaat. “Feitelijk waren we al klaar voor de herstart, “ begint Ter Avest. “Met onze branchevertegenwoordiging ANKO (Algemene Nederlandse Kappers Organisatie) hebben we een eigen knipprotocol opgesteld dat iedere kapperszaak duidelijke richtlijnen meegeeft en optimale bescherming biedt aan de klant en de medewerkers. Het allerbelangrijkste is onze vragenlijst. Ongeacht of de klant telefonisch of digitaal reserveert of naar de salon komt, stellen we hem of haar vijf vragen. Die gaan over eventuele klachten die de betreffende klant ondervindt c.q. heeft ondervonden van het coronavirus, al dan niet vastgesteld door een labtest. Bijvoorbeeld vragen we of een klant de laatste 24 uur symptomen heeft gehad of dat hij of zij momenteel in thuisisolatie zit. Afhankelijk van de uitslag, kunnen we besluiten een klant niet te helpen. Verder hebben we de stoelopstelling in de salons aangepast, zodat er tenminste 1,5 meter ruimte tussen de klanten zit. Mocht dit bij kleinere salons niet gaan, dan werken we met tussen-hangende ‘kuchschermen’. Het werken met handschoenen is verplicht. Daarentegen mag de medewerker zelf kiezen voor wel of geen mondmasker. Van de overheid hoeft het niet, maar ze zijn bij ons wel aanwezig.”

Door de aangepaste stoelopstelling is de bezetting in de salons minder. Dat probeert men op te vangen door een aangepaste openstelling. In de praktijk zal de komende dagen uitwijzen hoe het protocol uitwerkt, maar Ter Avest hoopt op het begrip van de klant. “Onze medewerkers doen hun uiterste best om het zo rimpelloos te laten verlopen, maar soms heb je een situatie niet in de hand. Als de werkzaamheden uitlopen bijvoorbeeld, dan kan het gebeuren dat we als gevolg van de maximaal toegestane bezetting slechts een uur van te voren de gemaakte afspraak moeten cancelen. We maken dan een nieuwe afspraak. In het uiterste geval proberen we zelfs een plek te krijgen bij een collega-kapper.” Volgens de ANKO hebben als gevolg van de coronacrisis bijna 3 op de 4 salons liquiditeitsproblemen en moeten salons zelfs de deuren sluiten. Naast de wettelijke regelingen, als NOW-regeling, biedt AMI Kappers haar franchisenemers extra financiële steun. In maart bijvoorbeeld werd slechts de helft van de franchise fee berekend. Nieuwe franchisenemers bovendien hoeven vanaf maart een jaar lang geen rente en aflossing op de inrichting van de winkel te betalen.

Frankie’s Jungle Bistro
Eigenaar Frank Morsink herinnert zich de 16e maart nog als de dag van gisteren en is nog steeds van mening dat de urgentie van de maatregel die avond overtrokken werd. “Ik sta geheel achter de maatregel, maar om nu iedereen op stel en sprong je zaak uit te jagen, vond ik erg overdreven. De lockdown had ook om 24.00 uur in kunnen gaan.” Samen met zijn vrouw Natalie en het team hebben ze de eerste weken besteed aan wat al veel langer in de planning lag, het groot onderhoud van het restaurant. Inmiddels is alles 'gerestaureerd’ en zijn ze klaar voor de herstart vanaf 1 juni. “Voor ons is de eis van maximaal dertig gasten geen probleem,” legt Morsink uit, “onze zaak heeft twee gescheiden gedeelten met voldoende ruimte. Maar wat moet ik als ik een groepsreservering van dertien man krijgt? Misschien moet ik maar een enorme vergadertafel neerzetten waaraan iedereen 1,5 meter afstand kan houden. Vervolgens rijden we alles op een trolley naar de tafel, zodat de gasten zelf de bediening kunnen overnemen. Tot zover geregeld, maar een restaurantbezoek is meer dan alleen gaan zitten en eten. Onze ontvangsthal is klein, evenals de toiletruimte. Het is ook geen optie om achter iedere klant met een doekje de handgrepen van iedere deur te ontsmetten. En hoe doen we het met betalen? Wat ik maar wil zeggen, is dat het maar de vraag is of iedere gelegenheid ook daadwerkelijk open kan. Vergeet niet dat het ook economisch haalbaar moet zijn. Ik zit in een eigen pand, maar anderen bijvoorbeeld hebben een dure huur in de stad. Daar kun je nauwelijks inkrimpen. Wij gaan zeker open, maar niet meer met het volledige team dat we nu hebben. Ook het terras gaan open. Gelukkig hebben we ook daar veel ruimte, maar de zorg zit meer in de organisatie rondom betalen en toiletgang.”

Het wachten is op een vaccin, beseft ook Morsink. Dan pas zullen de extra maatregelen afgeschaft kunnen worden. Een masker weliswaar zal tot dan niet tot de standaard uitrusting van Frankies Jungle Bistro gaan behoren, niet voor de medewerkers en niet voor de gasten. “Mijn vrouw maakte al het grapje dat we als Jungle restaurant met een gorillamasker op gaan lopen. Wat je wil als restaurant, is volledige gastvrijheid bieden. Tot dat weer mogelijk is, blijft het improviseren, zowel voor ons als ook voor de klant.”

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant