De brug over de Bolksbeek tussen Gelselaar en Geesteren is ontmanteld. Foto: PR/Rouwmaat Groep
De brug over de Bolksbeek tussen Gelselaar en Geesteren is ontmanteld. Foto: PR/Rouwmaat Groep

Gesloopte brug Bolksbeek leeft voort in nieuwe brug

Vervoer

GELSELAAR/GEESTEREN - Onlangs is de brug over de Bolksbeek tussen Gelselaar en Geesteren ontmanteld. Het beton dat daarbij vrij kwam, is door Rouwmaat gerecycled en verwerkt in het beton voor de nieuwe brug, die naar verwachting in december 2022 gereed is.

Van Heteren, hoofdaannemer van het project, won de opdracht voor het ontmantelen van de bestaande constructie en de realisatie van een nieuwe, bredere brug op dezelfde plaats.

Aangetast
Ewout Aman, projectleider bij Van Heteren: “Dat de brug ontmanteld en nieuw gebouwd moest worden, stond als een paal boven water. De constructie was aangetast, dus de bestaande brug renoveren was geen optie. Opdrachtgever Gemeente Berkelland wilde de CO2-uitstoot rondom de ontmanteling en nieuwbouw van de brug zoveel mogelijk beperken, binnen het ter beschikking gestelde budget. Wij hebben samen met onze partner Rouwmaat Groep gekeken hoe we gehoor konden geven aan die wens.”

Milieubelasting beperken
Rouwmaat is verantwoordelijk voor het ontmantelen van de bestaande brug en het leveren van beton voor de nieuwe brug. “Door het vrijkomende betonpuin hoogwaardig te recyclen en te verwerken in beton voor de nieuwe brug, kon de milieubelasting van het beton worden beperkt”, aldus Peter Wolterinck, betontechnoloog bij Rouwmaat. Hij vervolgt: “De milieubelasting van beton ligt al een tijdje onder een vergrootglas. Om deze te verlagen, maken wij onder andere zelf grind- en zandvervangers van beton uit sloopprojecten. We voerden het beton dat vrijkwam bij de ontmanteling van de brug af naar onze locatie in Groenlo. Daar is het gebroken tot de gewenste korrelgrootte, de wapeningsresten zijn eruit gepikt met een magneet, het zand is afgezeefd en het overblijvende betongranulaat werd gewassen. Van het gerecyclede betongranulaat, grind, zand, cement en regenwater maken we nieuw beton voor de nieuwe brug over de Bolksbeek en dat leveren wij dan weer terug aan Van Heteren.”

Niet experimenteel
Het recyclen van beton uit sloopprojecten tot nieuw beton is niet experimenteel. “Aan de recycling van bouwstoffen worden vanzelfsprekend hoge kwaliteitseisen gesteld, omwille van de veiligheidsrisico’s. Wat wij doen is niet experimenteel, maar we zetten ons er wel voor in om binnen de wetgeving al het mogelijke te doen om beton te verduurzamen. Zo vervangen wij waar mogelijk zand, grind en zelfs het bindmiddel cement voor milieuvriendelijkere alternatieven. Het resultaat: beton dat tot wel 50 procent milieuvriendelijker is, zonder verlies van kwaliteit”, benadrukt Wolterinck.

Advertenties doorgeplaatst vanuit Achterhoek Nieuws Eibergen Neede